App för mitt företag

När är det rätt val att välja app för ditt företag? Vad behöver du tänka på när du ska bygga app för ditt företag? Finns det andra viktiga saker att tänka på när det gäller appar? I detta inlägg kommer jag, Linus på SiteKlar, skriva lite om appar, deras fördelar och nackdelar och annat som är värt att tänka på.

Det första man bör begrunda innan man beslutar sig för att utveckla en app är om ditt företag faktiskt skulle få en positiv utveckling av en app. Innan man kan svara på detta så måste man förstå vart teknikutvecklingen befinner sig idag.

98% av Sveriges befolkning har idag internet. Och 9 av 10 svenskar har en smartphone. Detta kan vara till en fördel för en app såklart. Men med en smartphone så följer det med ett abonnemang med surf. Vi i Sverige har också väldigt förmånsfulla abonnemang, med mycket surf och relativt billiga.

Med vår infrastruktur vi har idag så har appar blivit allt mer irrelevanta. Vill du sälja dina produkter, då är en snabb hemsida med uppdaterade produkter mycket bättre än en app. När man också vill sälja produkter via en app så måste man tänka på synkning med lager och nya produkter ändå. En shop är därav verkligen inte rekommenderat att göra en app av. 

Vill du bara sprida dig och blir igenkänd genom att göra en app med endast kontaktinformation, kanske kontaktmöjlighet och annan kort information om företaget, så är en app inte en bra idé heller. Du har med en gång ännu en marknad att sprida ditt varumärke på och pengar som kunde ha ökat din redan etablerade plats på internet är tvungen att gå till att etablera en plats i app-världen. 

När kan app vara en bra idé då? Det är inte så att jag är helt emot appar, det finns väldigt många smarta appar på marknaden, men den måste ge användaren en funktion som ger användaren en orsak till att faktiskt ladda ner appen och använda den. Ett exempel är om du säljer väggfärg och tapeter så skulle en app som användaren kan ta kort på sin vägg för att sen testa färger och tapeter en bra idé. Då har användaren en funktion som är användbar, ditt företag frontar med sitt varumärke och användandet kan leda till direktköp.

Det finns många bra idéer och mitt exempel är långt ifrån perfekt. Men syftet med en app måste vara unikt, något som inte finns på hemsidan, gärna något som är krångligt att få till på en hemsida, något som är lättare för användaren att klicka upp en app för än att gå in på en hemsida för.

En app behöver inte vara direkt länkat till försäljning som ovanstående idé heller. Du kanske har en bra idé som bara kan hjälpa med ett alldagligt problem. Då kan man göra appen med rekommendationer till att använda dina produkter. Tänk Arlas receptsidor. 

Jag har vid många tillfällen fått frågan ”Ska mitt företag ha en app”, min motfråga är alltid ”Vad ska appen göra?”. 8 av 10 gånger så har det endast varit att visa kontaktinformation eller ta företagets onlinetjänster in i app-format. Då har jag alltid sagt, ”Nej, en app är en dålig idé”. 

Övriga tillfällen så har det inte blivit en app ändå för att det många missar är att en app är dyrare att utveckla än en hemsida. 

Kortfattat så är apputveckling en komplicerad historia, det finns fördelar med att ha en app, men appen måste kunna lösa något som en hemsida inte kan lösa. Och det måste vara enklare att använda appen än att gå in på en hemsida. 

Källor: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/allmant-om-internetutvecklingen/smarta-mobiler-fortsatter-oka/

Foto av Torsten Dettlaff från Pexels